Viešųjų pirkimų vykdytojams keliamas tikslas mažinti „1 tiekėjo“ rodiklį
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – VPT) pristatė analizės rezultatus, atskleidžiančius priežastis, kodėl Lietuvos viešuosiuose pirkimuose yra toks aukštas rodiklis, parodantis pirkimų, kuriuose dalyvavęs tiekėjas neturėjo konkurencijos, skaičiaus dalį (kitaip dar vadinamas „1 tiekėjo“ rodiklis). Tikslinė iniciatyva buvo nukreipta į 30 pirkimų vykdytojų, turinčių blogiausią „1 tiekėjo“ rodiklį.Pagrindinis iniciatyvos tikslas – skatinti pirkimų vykdytojus savarankiškai identifikuoti pagrindines „1 tiekėjo“ pirkimų priežastis savo organizacijose ir patiems pasiūlyti sprendimus šio rodiklio gerinimui.
Pagrindinės priežastys
Analizės metu buvo identifikuotos šios dažniausiai pasitaikančias „1 tiekėjo“ pirkimų priežastys:
- Rinkos trūkumai: kai kuriose srityse nėra pakankamai tiekėjų, galinčių dalyvauti konkursuose.
- Pirkimo vykdytojų sukurti barjerai: neproporcingi reikalavimai (pvz., neproporcingi pasiūlymų galiojimo užtikrinimo reikalavimai, netinkamai suformuluoti atsiskaitymo reikalavimai, neįsipareigojimas įsigyti bent minimalius kiekius ir pan.).
- Viešųjų pirkimų procedūrų sudėtingumas: pertekliniai reglamentai ir (arba) kompetencijos stoka tiek tarp pirkimų vykdytojų, tiek tiekėjų atstovų.
- Nepakankamas centralizavimas: organizacijos nevienija savo poreikių, todėl pirkimai vykdomi atskirais nedidelės vertės pirkimais.
- Trumpi terminai: tiekėjams neužtenka laiko tinkamai pasiruošti pasiūlymams.
- Nekonkurencingo pirkimo analizės stoka: dauguma organizacijų nesiaiškina „1 tiekėjo“ pirkimų priežasčių ir neatlieka pokyčių savo veikloje.
Siūlomi sprendimai
Be tradicinių sprendimų (pvz. vykdyti daugiau rinkos konsultacijų, atlikti detalesnius rinkos tyrimus ir pan.) apklausti pirkimų vykdytojai išskyrė ir šias, rečiau taikomas, priemones:
- Didinti konkurenciją rinkoje:
- Pasirengti „pasiteisinusių“ pirkimo objektų skaidymų į dalis pavyzdžių registrą.
- Pasikartojančiuose „1 tiekėjo“ pirkimuose iš anksto identifikuoti ir taisyti problematiškas sąlygas.
- Įsteigti „rinkos analitiko“ funkciją, skirtą nuodugnesnei situacijos rinkoje analizei.
- Kurti tiekėjų duomenų bazes, padedančias įvertinti galimą konkurenciją.
- Viešinti ir skatinti tiekėjų dalyvavimą:
- Organizuoti pirkimų poreikių pristatymus komerciniuose renginiuose, parodose, mugėse.
- Skleisti mokomąją medžiagą tiekėjams kartu su pirkimų dokumentais.
- Rinkos konsultacijas vykdyti įvairiomis formomis (susitikimai, rašytinės užklausos).
- Gerinti pirkimų planavimą:
- Vykdyti darbų pirkimus ne sezono metu, kai konkurencija didesnė.
- Naudoti konkretesnius BVPŽ kodus, geriau atitinkančius pirkimo objektą.
- Konsultuotis su sektoriaus asociacijomis prieš specifinius pirkimus.
- Susikurti vidinius valdysenos mechanizmus, kuriais naudojantis būtų papildomai vertinama tokių reikalavimų, kaip „būti prekės gamintojo įgaliotu atstovu (pardavėju)“, „būti prekės gamintojo įgaliotu techninės priežiūros atstovu“ ir pan., būtinybė.
Kodėl tai svarbu?
VPT pabrėžia, kad aktyvus „1 tiekėjo“ pirkimų priežasčių analizavimas ir sprendimų šio rodiklio gerinimui įgyvendinimas gali ne tik padidinti konkurenciją, bet ir užtikrinti, jog viešųjų pirkimų procedūros būtų skaidresnės, efektyvesnės, o perkami objektai įsigyjami už konkurencingą kainą.
Statistinius duomenis apie „1 tiekėjo“ rodiklį galite rasti čia: „Vieno tiekėjo“ pirkimų stebėsenos ataskaita - Viešųjų pirkimų tarnyba. Kviečiame susipažinti su Jūsų organizacijos rodikliais bei įsivertinti, kokias papildomas priemones galėtumėte taikyti, kad Jūsų pirkimuose konkurencija būtų didesnė.
Jau taikote inovatyvius /netradicinius tiekėjų pritraukimo būdus, kurie yra pasiteisinę? Pasidalinkite savo taikoma praktika su Viešųjų pirkimų tarnyba el. paštu [email protected]
Atnaujinimo data: 2024-11-27
Taip pat skaitykite:
2025 02 14 nauji DUK darbui su CVP IS
Patobulinta CVP IS: platesnės galimybės skaidyti pirkimą į dalis