Teisinių paslaugų įsigijimas taikant išimtį: principų svarba ir praktinės rekomendacijos
Viešųjų pirkimų tarnyba, atsižvelgdama į gautas Lietuvos Respublikos Seimo Audito komiteto rekomendacijas, teikia nuomonę dėl teisinių paslaugų pirkimų.
Viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – VPĮ) 6 str. 1 d. 4 p. numatyta, kad viešųjų pirkimų reikalavimai netaikomi įsigyjant teisines paslaugas. Svarbu tai, kad VPĮ netaikomas ne visų teisinių paslaugų įgijimui, o tik šioms paslaugoms: teisinis atstovavimas klientui tarptautinio arbitražo ar taikinimo instancijoje, valstybės narės ar trečiosios šalies teismuose ar viešosiose institucijose arba tarptautiniuose teismuose ar institucijose, taip pat teisinės konsultacijos, teikiamos rengiantis nurodytiems procesams arba esant jų tikimybei; notaro teikiamų dokumentų tvirtinimo ir liudijimo paslaugos; patikėtinių, globėjų (rūpintojų) teikiamų teisinių paslaugos ar kitos teisinės paslaugos, kurių teikėjus skiria teismas arba tribunolas arba jie skiriami įstatymuose nustatytais pagrindais vykdyti specialių teismo prižiūrimų užduočių; kitos teisinės paslaugos, susijusios su viešosios valdžios funkcijų atlikimu pirkimams.
Pažymėtina, kad net jei teisinių paslaugų įsigijimui tiesiogiai netaikomos VPĮ nuostatos (VPĮ 6 str. 1 d. 4 p.), vis tiek turi būti vadovaujamasi pagrindiniais pirkimų principais: skaidrumu, lygiateisiškumu, nediskriminavimu, proporcingumu, racionaliu lėšų naudojimu. Siekiant sumažinti rizikas, kad pasirinkimas bus subjektyvus ar tik formaliai pagrįstas, skatiname pirkimo vykdytojus atsižvelgti į žemiau pateiktas rekomendacijas:
1. Pasitvirtinti teisinių paslaugų pirkimų, vykdomų pagal VPĮ išimtis, organizavimo ir vidaus kontrolės tvarką;
2. Esant galimybei, paskelbti apie pirkimą viešai arba apklausti kelis tiekėjus. Tai padės objektyviau įvertinti tiek paslaugų kainą, tiek kokybę/patirtį ir išvengti pernelyg didelių kainų ar paslaugų neatitikimo poreikiams. Primename, kad viešųjų pirkimų pagrindu sudarytos sutartys yra skelbiamos Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (https://eviesiejipirkimai.lt/index.php?option=com_vptpublic&task=sutartys&Itemid=109) ir gali būti vienas iš šaltinių, kuris gali padėti įvertinti tiekėjo siūlomos kainos / įkainio pagrįstumą;
3. Derėtis dėl sąlygų. Jeigu pasirinktas tiekėjas ir atitinka Jūsų poreikius, rekomenduojame derėtis dėl svarbiausių sąlygų – kainos, paslaugų apimties, terminų ir atsakomybės ribų, sutartį vykdysiančių specialistų kompetencijos. Derybos padeda išvengti neapibrėžtumų ir užtikrina, kad paslaugų teikimas būtų aiškus, skaidrus ir abiem pusėms naudingas;
4. Dokumentuoti pirkimo eigą – dokumentuoti sprendimai leidžia parodyti, kodėl ir kaip buvo priimtas konkretus sprendimas, padeda išvengti klaidų bei skubotų sprendimų.
Šie žingsniai padės užtikrinti ne tik skaidrumą ir atskaitomybę, bet ir racionalų biudžeto lėšų panaudojimą.
Atnaujinimo data: 2025-06-11
Taip pat skaitykite:
Apie centrinių perkančiųjų organizacijų veiklą: tarp pažangos ir iššūkių
Kviečiame skaityti Darniųjų pirkimų naujienlaiškį Nr. 6
Mažiau administracinės naštos tiekėjams: ką įsipareigojo Tarnyba?