Pastebėta ydinga praktika savivaldybių administracijoms įsigyjant elektromobilių įkrovimo prieigų įrengimo ir operatoriaus paslaugas
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba), atlikusi kelių savivaldybių pirkimų vertinimus, pastebi pastaruoju metu pasitaikančią ydingą praktiką, įsigyjant elektromobilių įkrovimo prieigų įrengimo ir operatoriaus paslaugas. Modelis, kai sudaromos ilgalaikės 10-20 metų trukmės sutartys, o savivaldybių administracijos suteikia tiekėjams teisę paslaugas teikti neatlygintinai naudojantis savivaldybių teritorijose esančia žeme bei savo nuožiūra nustatyti atsiskaitymo už suteiktas paslaugas kainą ir tvarką paslaugų vartotojams, yra ydingas. Pastebėtas ir dar vienas aspektas: nors šalims tenkančios teisės, pareigos ir rizikos bei paslaugų apmokėjimo modelis atitinka koncesiją, sutartys buvo sudarytos viešojo pirkimo būdu. Su Tarnybos atlikto vertinimo rezultatais galima susipažinti čia: https://vpt.lrv.lt/lt/pirkimu-vykdymo-prieziura/isvados-ataskaitos/vertinimo-isvados-4/2024/iii-ketvirtis_/ (žr. 12, 13 eilutes).
Siekdami atkreipti subjektų, kurie ketina tokias paslaugas įsigyti ateityje, dėmesį, teikiame Tarnybos pastebėjimus:
Įsigyjamoms elektromobilių įkrovimo prieigų įrengimo ir operatoriaus paslaugoms keliami reikalavimai turi būti nustatyti, sistemiškai įvertinus esamą inžinerinę infrastruktūrą bei poreikį jos plėtrai –nepakanka nukopijuoti kitų subjektų keltų reikalavimų.
Prieš pradedant tokių paslaugų įsigijimą, būtina įvertinti ne tik elektromobilių įkrovimo prieigų poreikį, bet ir rinkos suinteresuotumą, galimą veiklos atsiperkamumą (atsižvelgiant ir į tai, kad stotelių įrengimo sąnaudos tiekėjams gali būti iš dalies kompensuojamos ES fondų lėšomis) ir net galimybes šių paslaugų teikimą apmokestinti.
Tik remiantis atlikta analize bus galima išsirinkti tinkamiausią būdą tokių paslaugų įsigijimui. Priklausomai nuo to, kaip bus numatoma paskirstyti įsigyjančiajam subjektui ir potencialiam tiekėjui priskirtinas rizikas ir įsipareigojimus, kas ir kokiomis dalimis apmokės už suteiktas paslaugas, elektromobilių įkrovimo stotelių įrengimas ir įkrovimo paslaugų teikimas vartotojams galėtų būti užtikrinamas keliais būdais. Pvz., žemę išnuomojant įkrovimo stotelių įrengimui ir jų eksploatavimui arba įrengiant įkrovimo stoteles viešojo pirkimo būdu ir jas išnuomojant vadovaujantis Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymu ar net suteikiant koncesiją. Bet kuriuo atveju privalo būti paisoma ir Lietuvos Respublikos žemės įstatymo reikalavimų.
Privalo būti išnagrinėtos galimybės šių paslaugų teikimą patikėti keliems tiekėjams (taip išsaugant tiekėjų konkurenciją). Pabrėžtina, kad siekis išvengti administracinės naštos padidėjimo dėl būtinybės vietoje vienos prižiūrėti kelias paslaugų teikimo sutartis, konkurencijos ribojimų nepateisina.
Pasirinkti tiekėjų pasiūlymų vertinimo kriterijai turi užtikrinti veiksmingą tiekėjų konkurenciją. Pvz., Tarnybos vertintuose pirkimuose (žr. nuorodą aukščiau) tiekėjai, suinteresuoti kaip įmanoma greičiau pradėti teikti paslaugas (ir už jų teikimą gauti atlyginimą), konkuravo ne siūloma kaina (toks vertinimo kriterijus netaikytas), bet iš esmės tik savo pasiūlymų pateikimo greičiu.
Tikimės, kad Tarnybos pastebėjimai bus naudingi įsigyjant elektromobilių įkrovimo prieigų įrengimo ir (ar) operatoriaus paslaugas ateityje.
Atnaujinimo data: 2024-08-14
Taip pat skaitykite:
2025 05 12 atnaujintos instrukcijos darbui su CVP IS
Atliktas sisteminis nespecializuoto pacientų pavėžėjimo paslaugų pirkimų vertinimas
Dėl pirkimo procedūrų nutraukimo
Prisijunkite prie Viešųjų pirkimų tarnybos komandos!
Socialiai atsakingi viešieji pirkimai – kuo naudingas pokytis visuomenei?