Nepatikimų tiekėjų instituto taikymas
Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba) ne kartą pirkimo vykdytojams teikė rekomendacijas ir pastabas dėl nepatikimų tiekėjų instituto taikymo, pirkimo vykdytojų teisių ir pareigų bei dažniausiai daromų klaidų taikant šį institutą.
Visą pirkimo vykdytojams teiktą informaciją galima rasti Tarnybos tinklalapyje adresu: https://vpt.lrv.lt/lt/pasalinimo-pagrindai-1/informacija-apie-itraukima-i-sarasus/
Tiekėjų įtraukimo į Nepatikimų tiekėjų sąrašą (toliau – Sąrašas) tikslas nustatytas Įstatymų[1] nuostatose:tokios informacijos paskelbimo tikslas – informuoti kitus pirkimo vykdytojus apie pirkimo sutarties neįvykdžiusius ar netinkamai ją įvykdžiusius tiekėjus.
Tarnyba pastebi, kad ne visais atvejais, sutarties šalims nutraukus sutartį, tiekėjas automatiškai yra įtraukiamas į Sąrašą. Pažymėtina, kad jeigu pirkimo vykdytojas vienašališkai nutraukia sutartį dėl to, kad tiekėjas padarė esminį sutarties pažeidimą arba tiekėjas esminę sutarties sąlygą vykdė netinkamai ir dėl to pirkimo vykdytojas pritaikė sutartyje nustatytas sankcijas (taikė baudą, skaičiavo delspinigius ir pan.), tokiu atveju toks tiekėjas privalo būti išviešinamas Sąraše.
Pirkimo vykdytojas sutarties projekte turi aiškiai nurodyti ir aprašyti, kokios (kurios) sutarties sąlygos konkretaus pirkimo vykdymo metu bus esminės, kokios sankcijos bus taikomos tiekėjui nevykdant ar netinkamai vykdant sutartinius įsipareigojimus, taip pat kokios sankcijos bus taikomos netinkamai vykdant esmines sutarties sąlygas, kas bus laikytina esminiu sutarties sąlygų pažeidimu ir kokių veiksmų imsis pirkimo vykdytojas vienu ir kitu atveju.
Primintina, kad Tarnyba parengė „Paslaugų viešojo pirkimo–pardavimo sutarties tipines sąlygas“[2], kurios privalomai turi būti taikomos nuo 2025-03-01. Sutarties specialiųjų sąlygų 12.2 punkte pateikti preliminarūs sutarties esminių pažeidimų variantai, kad pirkimo vykdytojams būtų lengviau ir paprasčiau nustatyti, kas konkretaus pirkimo atveju būtų laikoma esminiu sutarties pažeidimu.
Įvertinus pirkimo vykdytojų Tarnybai teikiamus klausimus dėl šio instituto taikymo, matyti, kad būna atvejų, kai tik pasibaigus sutarčiai pirkimo vykdytojui paaiškėja, pavyzdžiui, atlikus išorės auditą, kitam tiekėjui pradėjus teikti analogiškas paslaugas (buvusį paslaugų teikėją pakeitus kitu tiekėju) ir kt., kad vykdant sutartį savo sutartinius įsipareigojimus buvęs tiekėjas vykdė netinkamai, ir tokie veiksmai (neveikimas), vadovaujantis pasibaigusios sutarties nuostatomis, laikytini esminiu sutarties pažeidimu. Tarnybos nuomone, jeigu sutartis nebegalioja (pasibaigusi) ir nėra nei vienos Įstatymuose nurodytos sąlygos, pagrindo tiekėją įtraukti į Sąrašą nebūtų. Vis dėlto tokiu atveju galimybė įtraukti į Sąrašą galėtų būti įgyvendinta vadovaujantis išnašoje nurodytų Įstatymų straipsnių 1 dalies 4 punkto pagrindu – kai pirkimo vykdytojas pasibaigus sutarčiai, atlikus auditą, ekspertizę, nustato, kad vis tik sutartis buvo vykdoma netinkamai, todėl buvo padarytas esminis sutarties pažeidimas ir, turėdamas atitinkamus įrodymus, pirkimo vykdytojas kreipiasi į teismą tam, kad: 1) teismas pripažintų, kad tiekėjas netinkamai įvykdė sutartį ir tai buvo esminis sutarties pažeidimas; 2) dėl tos tiekėjo neteisėtos veikos kilo žala pirkimo vykdytojui, jis patyrė nuostolių, ir teismas nustato, kad buvo padarytas esminis sutarties pažeidimas, ir pirkimo vykdytojo reikalavimu priteisiami nuostoliai“[3].
Tarnyba primena, jog, siekiant išvengti tokių situacijų, labai svarbu, kad pirkimų vykdytojai tinkamai atliktų sutarties vykdymo priežiūrą, t. y. prižiūrėtų ir kontroliuotų, ar tiekėjas vykdo sutartinius įsipareigojimus ir kaip juos vykdo, reikalautų, kad tiekėjas laikytųsi nustatytų įsipareigojimų, atliktų sutarties vykdymo patikras/vertinimus, o nesilaikantiems nustatytų reikalavimų, taikytų sutartyje nustatytas sankcijas, t. y skaičiuotų delspinigius, taikytų baudas. O jeigu sutartyje aiškiai nustatyta, kad už tokius pažeidimus tiekėjas bus įtrauktas į Sąrašą, tokį tiekėją laiku išviešinti Sąraše.
Primintina, kad tais atvejais, kai pasiūlymai vertinami pagal ekonominį naudingumą ir pirkimo vykdytojai pirkimo dokumentuose nustato tam tikrus ekonominio vertinimo kriterijus, kuriems suteikiami papildomi balai, juos būtina perkelti į sutartį ir visu sutarties vykdymo laikotarpiu užtikrinti, kad pirkimą laimėjęs ir papildomus balus gavęs tiekėjas jų laikytųsi, tinkamai vykdytų deklaruotus įsipareigojimus, o juos pažeidus (jų nesilaikant) būtų taikomos nustatytos sankcijos.
[1]Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 91 straipsnyje, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 99 straipsnyje, Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo Nr. I-1510 pakeitimo įstatymo 64 straipsnyje ir Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo (toliau kartu tekste – Įstatymai) 55 straipsnyje;
[3]Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 91 straipsnyje, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 99 straipsnyje, Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo Nr. I-1510 pakeitimo įstatymo 64 straipsnyje ir Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo (toliau kartu tekste – Įstatymai) 55 straipsnyje.
Atnaujinimo data: 2025-03-05
Taip pat skaitykite:
Apie centrinių perkančiųjų organizacijų veiklą: tarp pažangos ir iššūkių
Kviečiame skaityti Darniųjų pirkimų naujienlaiškį Nr. 6
Mažiau administracinės naštos tiekėjams: ką įsipareigojo Tarnyba?