2025-06-25

Mažiau administracinės naštos tiekėjams: ką įsipareigojo Tarnyba?

Siekdama didinti konkurenciją viešuosiuose pirkimuose, pritraukti daugiau tiekėjų į viešuosius pirkimus, Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba) atliko tiekėjų apklausą, kaip, jų nuomone, būtų galima mažinti administracinę ir finansinę naštą, bei informuoja apie atsakymų analizės rezultatus.

Viešojoje konsultacijoje, vykusioje 2025 kovo 13–21 d., savo atsakymus pateikė 269 respondentai, tai yra 6,78 proc. nuo visų 3 968, kuriuos pasiekė el. laišku siųsta apklausa. Iš apklausos duomenų matyti, kad viešuosiuose pirkimuose dominuoja smulkusis ir vidutinis verslas, ypač Lietuvos kapitalo įmonės, o didžiausias aktyvumas fiksuotas supaprastintuose ir mažos vertės pirkimuose.

Apibendrindama tiekėjų atsakymus Tarnyba išskyrė esminius tiekėjų pastebėjimus. Tiekėjų nuomone, pasiūlymo užtikrinimo reikalavimai dažnai vertinami kaip neproporcingi, ypač mažų įmonių (žr.  1 pav.).

1 pav.jpg

Tiekėjai siūlo labiau pagrįsti užtikrinimų dydžius, taikyti alternatyvas (pvz., taikyti abipuses baudas ir proporcingus jų dydžius). Pastebėta, jog pasitaiko atvejų, kai sutarčių vykdymo terminai taip pat laikomi neproporcingais.

Optimalus apmokėjimo terminas, anot tiekėjų, yra iki 30 kalendorinių dienų, tačiau reikalingas lankstesnis apmokėjimas, galimybė numatyti avansą ir mokėjimą etapais.

Didelė dalis tiekėjų negali tiksliai apskaičiuoti dalyvavimo pirkimuose kaštų dėl neaiškių pirkimo dokumentų sąlygų (žr. 2 pav.),  tačiau atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad atskirais atvejais patys tiekėjai nepakankamai atidžiai įsivertina pirkimo dokumentų sąlygas, nepasinaudoja teise laiku pateikti prašymus pirkimo vykdytojams paaiškinti / patikslinti pirkimo dokumentus.

2 pav.jpg

Taip pat tiekėjai ragina gerinti pirkimo dokumentų kokybę ir aiškumą, atsisakyti perteklinių reikalavimų. Pabrėžiama, kad neretai keliami pertekliniai kvalifikacijos ir techniniai reikalavimai, dirbtinai ribojantys konkurenciją.

Taip pat minėta Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos (CVP IS) tobulinimo būtinybė: pagerinti paiešką, pranešimų valdymą, dokumentų įkėlimą.

Numatytos priemonės

Remdamasi tiekėjų pastabomis ir pasiūlymais, Tarnyba įsipareigoja tęsti pirkimo dokumentų standartizavimą. Šiuo metu jau yra parengtos pavyzdinės sąlygos: atviro konkurso, skelbiamų derybų, skelbiamos apklausos, dinaminės pirkimo sistemos (jos sukūrimo ir konkretaus pirkimo vykdymui). Jau patvirtintos ir privalomai turi būti naudojamos Prekių viešojo pirkimo–pardavimo sutarties tipinės sąlygos (taikoma nuo 2024 03 01); Paslaugų viešojo pirkimo–pardavimo sutarties tipinės sąlygos (taikoma nuo 2025-03-01). Planuojama parengti pavyzdines riboto konkurso, projekto konkurso, inovacijų partnerystės, neskelbiamų derybų tipines sąlygas bei darbų viešojo pirkimo-pardavimo sutarties tipines sąlygas.

Atsižvelgdama į tiekėjų pastebėjimus, jog informaciją apie tiekėją, kuri yra prieinama viešai, pirkimų vykdytojai turėtų pasitikrinti patys, ir taip būtų galima sutaupyti tiekėjo žmogiškųjų išteklių resursus, Tarnyba ieškos galimybių (bendradarbiaujant su VĮ Registrų centru) įgyvendinti kompetentingų institucijų išduodamų įvairių dokumentų apjungimą į vieną elektroninį dokumentą.

Atliepdama  tiekėjų lūkesčius dėl lankstesnio apmokėjimo ir terminų, Tarnyba primena, jog ne kartą yra minėjusi apie avansinių mokėjimų galimybes, įsivertinant konkrečias su pirkimu susijusias aplinkybes ir aiškiai nusistatant avansinių mokėjimų užtikrinimus, tačiau ateityje apie tai dažniau bus informuojami pirkimų vykdytojai mokymuose, gairėse bei informaciniuose pranešimuose.

Kalbant apie finansines išlaidas, didžiausia respondentų dalis minėjo pasiūlymų galiojimo ir sutarčių vykdymo užtikrinimų, kurie apima banko garantijas, laidavimus, kitus draudimo dokumentus, išlaidas. Tarnyba šiuo aspektu patobulins sutarčių sąlygas, pasiūlydama daugiau alternatyvų, ir svarstys galimybę šiuo aspektu siūlyti keisti viešųjų pirkimų reguliavimą. Pirkimų vykdytojų mokymuose skirs didesnį dėmesį, siekiant paaiškinti, kaip parinkti proporcingą pirkimo objektui pasiūlymo galiojimo / sutarties įvykdymo užtikrinimo priemonę, kokiais atvejais pasiūlymo užtikrinimo apskritai yra racionalu reikalauti.

CVP IS gaunamų perteklinių pranešimų problemą Tarnyba jau sprendžia, bendradarbiaudama su sistemos administratoriumi. Perteklinių pranešimų atsisakoma, vykdomi techniniai pakeitimai.

Be kita ko, Tarnyba kartu su Lietuvos Respublikos Ekonomikos ir inovacijų ministerija jau yra aptarusi galimus Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo ir kitų teisės aktų pakeitimus, kurie mažintų administracinę naštą tiekėjams.

Tarnyba dėkoja visiems tiekėjams, dalyvavusiems apklausoje. Apie atskirų įsipareigojimų įgyvendinimą bus informuojama informaciniuose pranešimuose Tarnybos interneto svetainėje.