2024-07-02

Kuo remiantis pirkimo vykdytojas turėtų nustatyti didžiausią kainą rengiantis pirkimui?

Nepagrįstas arba nepakankamai pagrįstas didžiausios kainos pirkime, neatitinkančios rinkos vertės pasirengimo pirkimui metu, nustatymas, susijęs su nekonkurencingais pirkimais, gali riboti konkurenciją, mažinti lėšų panaudojimo racionalumą, didina tiekėjų lygiateisiškumo ir diskriminavimo principų pažeidimo riziką pirkimuose, lemia neįvykusius pirkimus bei vieno tiekėjo dalyvavimą.  

Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba) pažymi, kad pirkimo vykdytojai prekių, paslaugų ar darbų rinkos kainas gali nusistatyti atlikdami rinkos tyrimą. Rinkos tyrimo priemonių, būdų ir šaltinių Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (toliau – VPĮ) nenustato ir neriboja. Pirkimo vykdytojai gali naudotis įvairiomis jiems prieinamomis metodikomis ir normatyvais, arba bet kokiais kitais jiems prieinamais šaltiniais ar jų kombinacijomis, pavyzdžiui, Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos ar TED (internetinė Europos viešiesiems pirkimams skirto „Europos Sąjungos oficialiojo leidinio“ priedo versija) informacija apie jau įvykusius pirkimus bei sudarytas sutartis, Valstybės duomenų agentūros duomenimis, atsižvelgti į įvairių prekių biržų prekybos tendencijas, lyginti internete skelbiamas kainas, remtis kitų pirkimo vykdytojų ar privataus sektoriaus atstovų patirtimi, arba vykdyti užsakomuosius tyrimus, jeigu to reikia.  

Jeigu aukščiau nurodytų priemonių nepakanka, pirkimo vykdytojas gali vykdyti rinkos konsultacijas, konsultuotis su tiekėjais, atitinkamos srities specialistais, įskaitant ekonomikos specialistus, jeigu tam konkrečiu atveju yra poreikis.   
 
Kaip vykdyti rinkos tyrimą ar rinkos konsultacijas ir tinkamai pasirengti pirkimui Tarnyba yra skelbusi šias metodines priemones: 

1. Gairės „Rinkos konsultacijos: Iššūkiai ir galimybės“; 

2. Viešųjų pirkimų įstatymo ir Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo komentarai; 

3. Mokymų „Poreikių bei rinkos tyrimas“ vaizdo įrašas; 

4. Mokymų „Rinkos konsultacijos ir rinkos tyrimas. Perkančiosios organizacijos patirtis“ vaizdo įrašas; 

5. Dažniausiai užduodamų klausimų skiltis „Rinkos konsultacijos / Rinkos tyrimas“.