Jūsų asmens duomenų valdymas

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. 


Tiesioginio atsiskaitymo su tiekėjais įtraukimas į pirkimo sąlygas

Data

2020 04 23

Įvertinimas
3
money-2724241_960_720.jpg

2019 m. spalio 16 d. Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba) paskelbė informacinį pranešimą dėl tiesioginių atsiskaitymų su subtiekėjais, primindama, kad  pirkimo vykdytojas pirkimo dokumentuose turi nustatyti tiesioginio atsiskaitymo su subtiekėjais galimybę ir tokio atsiskaitymo tvarką. Detalesnę informaciją galite rasti čia.      

2019 metais ne vienas statybos objektas žlugo ar buvo sustabdytas dėl tiekėjų bankrotų, restruktūrizacijos. Dėl nutrauktų sutarčių nukentėjo ne tik generaliniai rangovai, bet ir subrangovai, su kuriais taip ir nebuvo atsiskaityta už jų atliktus darbus. Viešųjų pirkimų sutartyse pernelyg retai numatoma galimybė tiesiogiai atsiskaityti su subrangovais, nors, Tarnybos nuomone, rangos darbų sutarčių pobūdis įprastai tai leistų.  Siekdama priminti pirkimo vykdytojams apie pareigą pirkimo dokumentuose nustatyti tiesioginio atsiskaitymo su subtiekėjais galimybę ir tvarką, Tarnyba ėmėsi papildomų prevencinių priemonių – nuolat siunčia  informacinius pranešimus tiems  pirkimo vykdytojams, kurie skelbimuose nurodo statybos darbų  BVPŽ kodus 45*******. Per laikotarpį nuo 2019-10-16 iki 2020-04-05 buvo paskelbta 1876 tokių skelbimų. Informacija išsiųsta 486 pirkimo vykdytojams. Peržiūrėjus pirkimo dokumentus, nustatyta, kad 234 pirkimuose nebuvo numatyta tiesioginio atsiskaitymo su subtiekėjais galimybė. Po Tarnybos priminimo – 24 pirkimų sąlygos buvo papildytos šia nuostata.

 

 

 

Tarnyba, atlikdama statybos sektoriaus pirkimų dokumentų peržiūrą dėl minėtos nuostatos įsitraukimo, nustatė, kad pirkimo vykdytojai kiekvieną savaitę  10 – 20 procentų pirkimų šios sąlygos neįtraukia į pirkimo dokumentus. 

Atkreiptinas  dėmesys, kad priimant naują Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2014/24/ES buvo siekiama modernizuoti viešųjų pirkimų taisykles, kad būtų padidintas viešųjų išlaidų efektyvumas, visų pirma sudarant palankesnes sąlygas mažųjų ir vidutinių įmonių (toliau — MVĮ) dalyvavimui viešuosiuose pirkimuose, t. y. buvo siekiama skatinti MVĮ dalyvavimą viešuosiuose pirkimuose. Todėl tiesioginio atsiskaitymo su subtiekėjais galimybė yra viena iš priemonių skatinti MVĮ dalyvavimą viešuosiuose pirkimuose, trumpinti atsiskaitymo terminus, vengiant tarpinių pavedimų atlikimo. Nusimatyti galimybę tiesiogiai atsiskaityti su subrangovais ypatingai yra aktualu šiuo COVID-19 infekcijos plitimo metu bei su tuo susijusių pasekmių esant ar būsiant sudėtingai ekonominei situacijai šalyje, todėl tokių sąlygų nustatymas pirkimo dokumentuose ir jų įsitraukimas į viešojo pirkimo sutarčių sąlygas  padėtų tiek rangovams, tiek subrangovams  toliau vykdyti  savo veiklą bei padėtų išvengti  bent dalies finansinių sunkumų. Pirkimo vykdytojams tai gali būti naudinga valdant projektų įgyvendinimo rizikas, jeigu generalinis rangovas susidurtų su nemokumo problemomis.

Pažymime, jog tiesioginio atsiskaitymo su subtiekėjais galimybė turi būti nustatoma ne tik statybos darbų sektoriaus pirkimų sąlygose, bet ir vykdant kitus pirkimus, jeigu tai leidžiama dėl pirkimo sutarties pobūdžio, pvz. pirkimuose, kuriuose aiškiai galima nustatyti ir atskirti subtiekėjų pateiktų prekių, suteiktų paslaugų apimtis ir pan.

Primename, kad pirkimo vykdytojas pirkimo dokumentuose turi nustatyti ne tik tiesioginio atsiskaitymo su subtiekėjais galimybę, bet ir tokio atsiskaitymo tvarką, o taip pat sutartines nuostatas, kurios numatytų VPĮ 88 straipsnio 2 dalyje ir PĮ 96 straipsnio 2 dalyje nurodyto trišalio susitarimo sudarymo tvarką bei tiekėjo pareigą tokį susitarimą sudaryti, jeigu subrangovas išreiškė pageidavimą pasinaudoti tiesioginio atskaitymo galimybe.