BDAR

Jūsų asmens duomenų valdymas

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. 


Prekių pristatymo terminai perkant transporto priemones

Data

2021 06 09

Įvertinimas
4
car.jpg

Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba) atlikdama naujai paskelbtų transporto priemonių (lengvųjų, sunkiasvorių, spec. transporto priemonių, pagal BVPŽ kodą 341*****) pirkimo dokumentų prevencinę peržiūrą, pastebėjo, kad pirkimų vykdytojai pirkdami naujas, neeksploatuotas transporto priemones, nustato pernelyg trumpus transporto priemonių pristatymo terminus. Tarnybos parengtose Lengvųjų automobilių viešųjų pirkimų gairėse (toliau – Gairės) rekomenduojamas trumpiausias automobilių pristatymo terminas yra 6 mėnesiai. Manytina, kad užsakant didesnį lengvųjų automobilių kiekį arba sunkiasvorio, specialiojo transporto įsigijimo atveju šie terminai turėtų būti dar ilgesni.

Tarnyba atkreipia dėmesį, jog šiuo metu rinkoje dėl su COVID-19 susijusių aplinkybių yra pailgėję prekių gamybos bei tiekimo (pristatymo) terminai, todėl pirkimo vykdytojams nustatant pernelyg trumpus, rinkos situacijos neatitinkančius, prekių pristatymo terminus, kyla rizika, kad sutartiniai įsipareigojimai nebus įvykdyti tinkamai ir laiku. Be to, pernelyg trumpi pristatymo terminai riboja tiekėjų konkurenciją bei neužtikrina pirkimo tikslo siekimo, t. y. racionaliai naudoti pirkimui skirtas lėšas.  Nustatant trumpus prekių pristatymo terminus, sukuriamos situacijos, kada transporto priemones gali pristatyti tik ribotas ratas tiekėjų, kurie galimai jau turi šias transporto priemones įsigiję. Taip pat, labiau tikėtina, jog  pasiūlymus tokiuose pirkimuose teikiantys tiekėjai iš anksto žino, jog sutartinių įsipareigojimų negalės vykdyti laiku, tačiau teikia pasiūlymą tikėdamiesi, jog prekių pristatymo terminas vėliau bus pratęstas, arba yra numatę mokėti sutartyje numatytas baudas ar delspinigius ir tai jau yra įskaičiavę į pasiūlymo kainą. Tokia situacija nėra sąžininga kitų, realias savo galimybes įvertinusių bei pasiūlymų neteikusių tiekėjų atžvilgiu.

Prevencinės pirkimo dokumentų peržiūros metu, nustačius, kad prekių pristatymo terminas yra trumpesnis nei rekomenduojamas, Tarnyba prašys pirkimo vykdytojų  pagrįsti trumpesnio pristatymo termino poreikį. Formalūs pagrindimai ar argumentai, susiję su poreikiu iki tam tikro termino (pvz. šiais metais) išleisti lėšas, nebus laikomi tinkamais.

Tarnyba primena, kad vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymo 82 straipsniu pirkimo vykdytojai privalo prekes ar paslaugas pirkti per Centrinės perkančiosios organizacijos (toliau – CPO) katalogą jeigu šios prekės ar paslaugos atitinka pirkimo vykdytojo poreikius, kitu atveju, privaloma pateikti motyvuotą sprendimą kodėl nuspręsta nesinaudoti CPO paslaugomis. Atsižvelgiant į tai, Tarnyba prašys pirkimo vykdytojų pagrįsti kodėl viešojo pirkimo procedūras nuspęsta vykdyti ne per CPO katalogą ir prašys nurodyti bent 3 gamintojų modelius, atitinkančius techninės specifikacijos reikalavimų visumą. Atsižvelgiant į tai, Tarnyba rekomenduoja šiuos aspektus tinkamai įsivertinti prieš pradedant vykdyti pirkimo procedūras ir turėti pagrindžiančius dokumentus.

Tarnyba taip pat atkreipia pirkimų vykdytojų dėmesį, kad 2021 m. liepos 1 d. įsigalioja Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymas, numatantis pareigą nuo 2021 m. rugpjūčio 2 d. pirkimų vykdytojams užtikrinti, kad ne mažesnė kaip įstatyme nustatyta procentinė dalis perkamų transporto priemonių būtų netaršios arba visai netaršios transporto priemonės. Atsižvelgiant į tai, Tarnyba, esant poreikiui, kreipsis į pirkimo vykdytojus ir prašys paaiškinti, kaip pirkimo vykdytojai užtikrina (užtikrins) nustatytos pareigos vykdymą.

Tarnyba rekomenduoja pirkimų vykdytojams įvertinti visas aplinkybes ir tinkamai parengti pirkimo dokumentus, kad būtų užtikrintas viešuosius pirkimus reglamentuojančių bei kitų teisės aktų reikalavimų vykdymas.