BDAR

Jūsų asmens duomenų valdymas

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. 


Metų pabaigoje numatyti pirkimai: prekių pristatymo terminai ir konkurencijos mažinimas

Data

2020 10 26

Įvertinimas
3
Dynamic-purchasing-system-public-procurement.jpg

Viešųjų pirkimų tarnyba atkreipia dėmesį, kad metų pabaigoje dažniau pastebimas Pirkimų vykdytojų noras nustatyti sunkiai tiekėjams įgyvendinamus ar net neįmanomus prekių pristatymo terminus, mažinančius konkurenciją ir sudarančius sąlygas neracionaliai naudoti lėšas.

Tarnyba pažymi, kad pirkimo vykdytojai turi nustatyti protingus ir pagrįstus  sutartinių įsipareigojimų vykdymo terminus. Pirkimo vykdytojai turi atsižvelgti į tai, kad, dėl susidariusios padėties pasaulinėje rinkoje, prekių gamyba bei tiekimas gali užtrukti ilgiau negu iki pandemijos. Svarbu atkreipti dėmesį, kad pernelyg trumpi terminai gali lemti mažesnį tiekėjų suinteresuotumą pirkimu, mažesnę konkurenciją bei didesnes pasiūlymų kainas. Neretai trumpus prekių pristatymų terminus gali užtikrinti tik tie tiekėjai, kurie turi prekių likučius sandėliuose, tačiau tai riboja kitų tiekėjų galimybę dalyvauti pirkime. Nustačius ilgesnius sutartinių įsipareigojimų vykdymo terminus, pirkimų vykdytojams rečiau reikėtų spręsti klausimus dėl sutarties užtikrinimo priemonių (baudų, delspinigių) taikymo tiekėjams, sutarties pakeitimo, nutraukimo. Kaip jau minėta aukščiau, pirkimo vykdytojai turėtų pirkimus pradėti anksčiau, nei planuota metų pradžioje, taip pat atidžiai vykdyti turimų prekių likučių apskaitą ir  prekes užsakyti ne tada, kai jų liko keli vienetai ir atsiranda skubus jų poreikis, o kaip įmanoma anksčiau, tiekėjams paliekant protingą laiką prekėms pristatyti. Rekomenduojama, kad šie terminai nebūtų trumpesni kaip:

o                    kompiuterinei, tinklo, ryšio įrangai, buitinei technikai, įvairiai elektronikai – 30 kalendorinių dienų.

o                    kanceliarinėms, buitinės chemijos prekėms, statybinėms medžiagoms, elektros instaliacijos prekėms, spausdintuvų kasetėms – 14 kalendorinių dienų nuo užsakymo pateikimo dienos.

o                    lengviesiems automobiliams – 90 kalendorinių dienų

o                    medicininei įrangai – 60 kalendorinių dienų

o                    sunkiasvorėms transporto priemonėms, autobusams – 180 kalendorinių dienų.

o                    standartiniams baldams – 30 kalendorinių dienų.

Atkreiptinas dėmesys, kad prieš skelbdamas pirkimą, realų prekių tiekimo terminą privalo išsiaiškinti pirkimo vykdytojas. Atsižvelgiant į pirkimo objekto sudėtingumą, įsigyjamos prekės specifiškumą, papildomus reikalavimus (pvz. komplektacijai, pritaikymui), perkamų prekių kiekius – gali reikėti nustatyti ir ilgesnius terminus, negu nurodyta aukščiau.

Taip pat, svarbu atkreipti dėmesį, jog ilgesni terminai turėtų būti nustatyti ir kitiems su sutarties vykdymu susijusiems įsipareigojimams, pvz. nustatant protingą ir proporcingą brokuotos prekės pakeitimo, garantinio remonto atlikimo terminą.

 Tarnyba taip pat rekomenduoja pirkimo vykdytojams:

•                    Terminus sutartyse nustatyti juos apibrėžiant ne konkrečia data (pvz., „prekes pristatyti iki gruodžio 1 d.“), bet konkrečiu terminu nuo tam tikro įvykio (pvz., „prekes pristatyti ne vėliau kaip per 60 kalendorinių dienų nuo sutarties įsigaliojimo dienos“ arba „prekes pristatyti ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas nuo raštiško užsakymo pateikimo dienos“). Pirkimų vykdytojai neretai tiekėjo įsipareigojimų įvykdymo konkrečią datą sieja su savo turimomis lėšomis bei poreikiu juos išleisti per tam tikrą laikotarpį (pvz. iki metų pabaigos), tačiau tai nėra teisinga. Praktikoje pastebima, kad pirkimo vykdytojas būtinų prekių pirkimui lėšų atranda ir vėliau (pvz. kitais metais), tačiau įsiveliama į ilgai trunkančius bei daug kainuojančius ginčus su tiekėjais dėl pritaikytų sankcijų, sutarčių nutraukimų, tiekėjų įtraukimų į nepatikimų tiekėjų sąrašą ir panašiai. Be to, prireikia laiko ir pakartotiniam pirkimo procedūrų vykdymui. 

•                    Kiekvienu konkrečiu atveju spręsti dėl tinkamiausios numatomos sudaryti sutarties trukmės. Šiuo laikotarpiu tiekėjams ir pirkimo vykdytojams gali būti ekonomiškai nenaudinga sudaryti fiksuoto įkainio ar fiksuotos kainos ilgalaikes sutartis (pvz., 2 ar 3 metams).