Jūsų asmens duomenų valdymas

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. 


Dėl neskelbiamų pirkimų ypatingos skubos atveju

Data

2020 04 23

Įvertinimas
2
skuba.jpg

Viešųjų pirkimų tarnyba ne kartą skelbė pranešimus, atitinkančius ir kitų ES šalių bei Europos Komisijos nuomonę ir praktiką, dėl galimybės vykdyti neskelbiamus viešuosius pirkimus, susijusius su COVID-19 viruso grėsmės suvaldymui būtinų prekių, paslaugų ar darbų įsigijimu. Nepaisant to, kad Tarnyba bei Europos Komisija ne kartą akcentavo neskelbiamų pirkimų procedūrų išimtinumą bei ribotumą, pastebima, jog nemažai pirkimų vykdytojų pernelyg plačiai ir laisvai interpretuoja nuo įprastų viešųjų pirkimų vykdymo leidžiančias nukrypti Viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – VPĮ) nuostatas.

Tarnyba primena pirkimų vykdytojams, kad COVID-19 virusas, jo plitimas ar kitos nenumatytos aplinkybės nepanaikina pareigos vykdyti viešuosius pirkimus skaidriai bei laikantis viešųjų pirkimų principų.

Tiesa, Viešųjų pirkimų įstatymas, esant ypatingos skubos atvejams,  numato supaprastintą pirkimų vykdymo tvarką, leidžia vykdyti paprastesnius bei greičiau atliekamus neskelbiamus viešuosius pirkimus, tačiau ir ši galimybė yra ribota. Itin didelė skuba turi būti aiškinama, kaip situacija, kai pirkimo neįmanoma atlikti atviro, riboto konkurso ar skelbiamų derybų būdais VPĮ nustatytais terminais (įskaitant pagreitintas procedūras). Aplinkybės, kuriomis grindžiama ypatinga skuba, jokiu būdu negali priklausyti nuo perkančiosios organizacijos valios, veiksmų ar neveikimo, pavyzdžiui neapdairumo, delsimo pradėti pirkimo procedūras ir pan.

Visais atvejais pirkimų vykdytojų pirmasis pasirinkimas turėtų būti skelbiamos procedūros (pavyzdžiui, atviro konkurso ar skelbiamos apklausos) vykdymas, ir tik išimtiniais atvejais, kada į staiga, bei netikėtai susidariusią situaciją būtina reaguoti nedelsiant, įsigyjant su tos situacijos sukeltų padarinių šalinimu ar jų išvengimu susijusias prekes, paslaugas ar darbus, leidžiama nukrypti nuo įprastinių skelbiamų viešųjų pirkimų vykdymo tvarkos ir viešąjį pirkimą vykdyti apie jį neskelbiant (pavyzdžiui, neskelbiamų derybų būdu). Svarbu atkreipti dėmesį, kad tokių viešųjų pirkimų apimtis turi būti tik tokia, kokia tuo metu yra objektyviai būtina siekiant nurodytų tikslų, tai yra vykdomi laikinam kylančių problemų sprendimui, kol bus rastos ilgalaikės išeitys, pavyzdžiui įsigyjant tokį apsaugos priemonių kiekį, kurio pakaktų iki bus įvykdytas įprastas tokių pačių priemonių pirkimas, užtikrinantis tolimesnį jų tiekimą.

Suprantama, jog apsauginių, prevencinių, diagnostinių bei kitų panašių priemonių poreikis nesumažėjo, o ateityje galbūt netgi didės. Visgi, tai nereiškia, jog visas šias priemones įsigyti bus galima nuolat vykdant neskelbiamus pirkimus remiantis ypatingos skubos argumentu, kadangi jau dabar yra aišku, kad tokių  priemonių poreikis neišnyks, jis yra žinomas ir numatomas, ypač atsižvelgiant į tai, kad nuo pandemijos paskelbimo jau praėjo nemažas laiko tarpas. Svarbu prisiminti, kad kuo daugiau laiko praėjo nuo susidariusio nenumatyto įvykio iki pirkimo vykdymo, tuo mažesnė galimybė šiomis aplinkybėmis pagrįsti neskelbiamų procedūrų vykdymą.

Pažymėtina, kad pirkimų vykdytojai, pandemijos pradžioje neskelbiamais pirkimais dėl ypatingos skubos įsigiję tam tikrą kiekį tuo metu būtiniausių priemonių, turėjo nedelsdami pradėti rūpintis, kaip šių bei kitų būtiniausių priemonių įsigijimas bus užtikrinamas vėliau, vykdant įprastines, skelbiamas viešųjų pirkimų (įskaitant pagreitintas) procedūras.

Viešojoje erdvėje jau kurį laiką pateikiama informacija ir įspėjimai apie galimą „antrąją viruso bangą“, tad visų jos suvaldymui reikalingų priemonių pirkimus reikia pradėti vykdyti jau dabar. Jei tokios prognozės išsipildytų, nebūtų pagrindo teigti, jog susidarė aplinkybės, kurių nebuvo galima numatyti. Viešųjų pirkimų tarnyba ragina pirkimo vykdytojus jau dabar įvertinti galinčių prireikti prekių, paslaugų ar darbų poreikį bei pradėti vykdyti pirkimo procedūras jiems įsigyti. Primintina, kad pirkimų vykdytojams gali būti naudinga sudaryti ne tik įprastas viešojo pirkimo – pardavimo sutartis, tačiau ir tam tikrą lankstumą suteikiančias preliminariąsias sutartis, kurių pagrindu pagal vėliau paaiškėjusį ar patikslintą poreikį (pavyzdžiui tikslesnius konkrečių priemonių kiekius) būtų sudaromos pagrindinės sutartys. Tokios preliminarios sutartys gali būti sudaromos ir su keliais tiekėjais, taip užtikrinant, kad vienam tiekėjui dėl kokių nors priežasčių negalint tuo metu pasiūlyti reikalingų prekių ar paslaugų, pirkimo vykdytojas jas galės įsigyti iš kitų tiekėjų, su kuriais sudaryta preliminari sutartis.