BDAR

Jūsų asmens duomenų valdymas

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. 


Dėl IT palaikymo prenumeratos pirkimų

Data

2020 06 19

Įvertinimas
1
coding.jpg

Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba) gavo asociacijos „Infobalt“ (toliau – Asociacija) raštą Nr. 20200528/01 „Dėl IT palaikymo prenumeratos pirkimo“ (toliau – Raštas). Rašte Asociacija atkreipia dėmesį į pirkimo vykdytojų taikomą galimai ydingą praktiką įsigyjant IT techninės ir programinės įrangos gamintojų palaikymo prenumeratos paslaugas (angl. support subscription). 

Pirma, Raštu Asociacija atkreipia dėmesį, kad sutartinės nuostatos, kurios numato atsiskaitymą už paslaugas kas mėnesį arba apskritai sutarties vykdymo pabaigoje, sukuria papildomą produktą – mokėjimo atidėjimo paslaugą, kadangi perkančiajai organizacijai reikalingą produktą (šiuo atveju palaikymo prenumeratą) tiekėjai yra priversti iš gamintojo įsigyti sumokėdami pilną kainą iš karto, o ne kas mėnesį ar sutarties vykdymo pabaigoje. Tarnyba atkreipia dėmesį, kad nors pirkimų vykdytojų pasirenkamas toks kainodaros bei atsiskaitymo būdas tiesiogiai neprieštarauja teisės aktų reikalavimams, jis dažnai  neužtikrina racionalaus lėšų panaudojimo, o reikalingos paslaugos įsigyjamos brangiau, nei būtų galima pasirinkus kitokią pirkimo strategiją.

Svarbu atkreipti dėmesį, kad kiekvieno pirkimo sąlygos turi būti rengiamos atsižvelgiant į rinkos tyrimo rezultatus bei atspindėti realų pirkimo vykdytojo poreikį. Rinkos tyrimo metu turi būti siekiama išsiaiškinti ne tik rinkoje veikiančius tiekėjus ir jų siūlomas kainas, tačiau ir kitas aplinkybes, padedančias parinkti tinkamiausią pirkimo vykdymo strategiją – egzistuojančių produktų savybes, įprastinę rinkos praktiką, realius prekių pristatymo ar paslaugų suteikimo terminus, kainai tiesioginę ar netiesioginę įtaką darančius aspektus, alternatyvius būdus, kuriais gali būti patenkintas objektyvus pirkimo vykdytojo poreikis ir t.t. Akivaizdu, jog palaikymo prenumeratos paslaugų pirkimai, kurių metu pirkėjas įgyja teisę tam tikrą laikotarpį naudotis įsigytos prenumeratos teikiamais privalumais (pavyzdžiui gauti atnaujinimus, prieigą prie tam tikros informacijos, greitesnį ar platesnės apimties aptarnavimą ar konsultavimą ir t.t.), skiriasi nuo kitų pirkimo objektų, pavyzdžiui valymo ar remonto paslaugų, todėl savo esme skirtingoms paslaugoms įsigyti neturėtų būti taikomi identiški reikalavimai ar atsiskaitymo sąlygos.

Atsižvelgiant į tai, Tarnyba rekomenduoja pirkimų vykdytojams atsižvelgti į Asociacijos Rašte nurodytas aplinkybes bei prieš kiekvieną pirkimą atliekamo rinkos tyrimo metu įvertinti galimybę gamintojo palaikymo prenumeratos paslaugų pirkimus organizuoti taip, kad už šio pirkimo objektą būtų atsiskaitoma iš karto, sutarties vykdymo pradžioje, jeigu atlikto rinkos tyrimo rezultatai parodo, kad tokia atsiskaitymo tvarka, lyginant su įprastai taikoma tvarka, geriau užtikrina efektyvesnį lėšų panaudojimą. Pažymėtina, jog tokių paslaugų, už kurias atsiskaitoma iš karto ir tai nelaikoma atsiskaitymu už paslaugas dar jų negavus, yra ir daugiau – nelaimingų atsitikimų draudimo įmoka sumokama iš karto, už visą draudimo laikotarpį – nelaukiant draudimo laikotarpio pabaigos ar draudiminio įvykio; už garantijos laikotarpio išplėtimą mokama įsigyjant prekę, o ne įvykus garantiniam gedimui ar išplėstos garantijos laikotarpio pabaigoje.

Antra, Asociacija Rašte taip pat atkreipia dėmesį, kad sutarčių nuostatos, leidžiančios pirkimo vykdytojui bet kada atsisakyti perkamo objekto (arba nutraukti sutartį), reiškia papildomą riziką tiekėjui. Tarnybos nuomone, pirkimo vykdytojų noras šiuo klausimu turėti tam tikrą lankstumą yra suprantamas, tačiau būtina įvertinti ar toks lankstumas, įvertinus jo kainą, iš tiesų yra objektyviai būtinas kiekvieno konkretaus pirkimo atveju. Tarnyba rekomenduoja pirkimų vykdytojams atsižvelgti į Asociacijos rašte nurodytas aplinkybes, ir prieš kiekvieną pirkimą atliekamo rinkos tyrimo metu įvertinti galimybę gamintojo palaikymo prenumeratos paslaugų sutartyse nustatyti, jog sutartis vienašališkai nutraukiama gali būti tik esminio sutarties pažeidimo atveju, bei atvejais, nurodytais Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 90 straipsnyje.